Alle tv-aanbieders vergelijken en bestellen
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 20.00 uur
Vergelijk en kies de beste deal

Winst KPN met 11 procent gedaald

door Jeanet Woldring

KPN heeft in het tweede kwartaal van dit jaar 11 procent minder winst gemaakt dan een jaar eerder. De nettowinst daalde met 51 miljoen euro tot 414 miljoen euro. Ook de omzet daalde. Volgens KPN voornamelijk veroorzaakt door de verplichte tariefsverlagingen en door het veranderde gedrag van de Nederlandse mobiele klanten.

Minder sms en bellen, meer data
KPN gaf in april al een winstwaarschuwing omdat de inkomsten uit het bel- en sms-verkeer veel sterker dalen dan het bedrijf had verwacht. Steeds meer klanten maken gebruik van social media en mobiele ‘apps’ om te communiceren. 

Nieuwe abonnementen in september
Om op die trend in te spelen, presenteerde KPN vorige week nieuwe abonnementsvormen, die zijn opgebouwd rondom mobiele data. Die abonnementen waarbij mobiel internet duurder wordt, gaan in op 5 september. Tegelijkertijd gaan de toestelsubsidies omlaag.

Stevige concurrentie
In het persbericht staat dat Telfort te kampen had met stevige concurrentie in het 'voordeelsegment' van de Nederlandse mobiele markt.* Gedoeld wordt waarschijnlijk op voordelige sim only aanbieders als hollandsnieuwe van Vodafone, Ben van T-Mobile en Youfone. Overigens is Telfort sinds kort weer de aanbieder met de laagste tarieven voor mobiele abonnementen. De Top 5 op Bellen.com wordt -op Tele2 na op plek 4- alleen vertegenwoordigd door Telfort!

Duitsland
KPN's internationale mobiele activiteiten doen het beter, met name in Duitsland. Ook op de markt voor digitale televisie werd vooruitgang geboekt. Daar wist KPN afgelopen kwartaal 56.000 nieuwe klanten te strikken, waarmee het aantal abonnees uitkwam op 1,3 miljoen.

*Update: desondanks bleef het totaal aantal mobiele klanten nagenoeg stabiel. KPN telt 5,5 miljoen mobiele klanten waarvan 3,2 miljoen postpaid abonnees en 2,3 miljoen prepaidbellers.

Gepubliceerd: dinsdag 26 juli 2011
Geactualiseerd: vrijdag 24 januari 2020

Jeanet Woldring
Jeanet Woldring Algemeen directeur

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Digitelevisie.nl vergelijken we gratis alle digitale tv pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.