Alle tv-aanbieders vergelijken en bestellen
Ben Woldring
Vragen? De helpdesk is momenteel gesloten.
Wij zitten straks vanaf 10.00 uur weer voor u klaar!
Vergelijk en kies de beste deal

Vodafone bereikt miljoen huishoudens via glasvezel

door Jeanet Woldring

Glasvezel UsquertVodafone vindt dat KPN meer tempo moet maken met het beschikbaar maken van glasvezel voor supersnel internet. Volgens het telecombedrijf is het nu lastig om op de markt voor glasvezelverbindingen te concurreren op bijvoorbeeld snelheid, capaciteit, zenderpakket en prijs. Vodafone verwacht in maart één miljoen huishoudens via zijn glasvezelnetwerk te bereiken en wil een top 3 speler op de vaste breedbandmarkt worden.

Concurrentie op glasvezel zorgpunt

Vodafone biedt sinds 2011 vast internet, telefonie en tv aan via glasvezel, maar maakte tot op heden voornamelijk gebruik van kabels en apparatuur van KPN. Het telecombedrijf stelt dat het op deze manier lastig is om op de glasvezelmarkt te concurreren en wil zelf ‘aan de knoppen’ zitten. Daarvoor moet het eigen netwerkapparatuur in wijkcentrales van KPN plaatsen en deze aansluiten op het Vodafone-netwerk. Voor de verbinding tussen wijkcentrale en meterkast blijft Vodafone afhankelijk van toegang tot glasvezel van derden omdat zelf uitrollen niet rendabel is. Benieuwd hoe Vodafone zijn glasvezelnetwerk bouwt? Bekijk de animatievideo.

Reggefiber

Directeur Gerard Overmars laat weten het belangrijk te vinden dat de uitrol van Fiber to the Home (FTTH) naar Nederlandse huishoudens niet verder vertraagd wordt. Vorig jaar kreeg KPN volledige zeggenschap over glasvezelbedrijf Reggefiber. Overmars: “Nu KPN volledige zeggenschap heeft verdwijnt voor hen de prikkel om snel uit te rollen naar huishoudens. Bovendien worden huishoudens steeds meer versnipperd aangesloten, waardoor het voor ons steeds complexer en duurder wordt om huishoudens te bereiken. Dat vormt een risico voor effectieve concurrentie op de vaste markt.

Kwart huishoudens toegang glasvezel

KPN ontkent dat de aanleg van glasvezel stagneert. Het bedrijf zegt door te gaan met het investeren in sneller internet. Momenteel hebben twee miljoen huishoudens toegang tot glasvezel. Dat is iets meer dan een kwart van de in totaal 7,6 miljoen huishoudens. Vodafone bereikt de volgende maand één miljoen huishoudens via zijn glasvezelnetwerk. Inmiddels is Vodafone naar de rechter gestapt inzake de overname van glasvezelbedrijf Reggefiber door KPN.

Vodafone Thuis Glasvezel

Vodafone Thuis Internet, Bellen & TV is beschikbaar met drie internetsnelheden: 50, 100 en 500 Mbps. Klanten kunnen pakketten zelf samenstellen en maandelijks aanpassen. Zo kunnen ze ook diensten een tijdje proberen. TV en vast bellen zijn optioneel. Per maand kosten deze pakketten respectievelijk 47,50, 57,50 en 65 euro. Vodafone Thuis is sinds oktober 2014 landelijk beschikbaar via het DSL-netwerk van KPN. Deze snelheden variëren van 20, 40 en 80 Mb met maandprijzen van 40, 42,50 en 45 euro.

Beste prijs/snelheidsscore in TOP 5

Vodafone staat momenteel op de eerste plek in de TOP 5 prijs/snelheid op Internetten.nl met het Internet, Bellen & TV 500 glasvezel pakket. De tweede plek is ook voor Vodafone met het DSL Alles-in-1 pakket 80 Mb.

Foto: aanleg glasvezel in Usquert (Gr.) 18-2-2015

Gepubliceerd: woensdag 18 februari 2015
Geactualiseerd: vrijdag 29 mei 2020

Jeanet Woldring
Jeanet Woldring Algemeen directeur

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Digitelevisie.nl vergelijken we gratis alle digitale tv pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.