Alle tv-aanbieders vergelijken en bestellen
Ben Woldring
Vragen? De helpdesk is momenteel gesloten.
Wij zitten straks vanaf 9.00 uur weer voor u klaar!
Vergelijk en kies de beste deal

Run op digitale televisie

De Nederlandse tv-kijkers schakelen massaal over van gewone naar digitale kabeltelevisie. Kabelgigant UPC zag het aantal kabelabonnees in amper vier maanden verdubbelen van 50.000 naar 100.000 gezinnen. Essent groeide in een jaar van 30.000 naar 130.000 digitale huishoudens. Dat staat vandaag te lezen in het Nederlands Dagblad.

In het nieuwsartikel worden enkel feiten en wetenswaardigheden van UPC en Essent genoemd. Andere kabelmaatschappijen zoals Casema en Multikabel worden buiten beschouwing gelaten.

Het Nederlands Dagblad: De klant is kritischer geworden. ,,Wat jarenlang als een acceptabel tv-beeld gold, is nu niet goed genoeg meer'', vertelt Ronald van den Aart van UPC. De klanten zijn thuis gewend geraakt aan dvd-kwaliteit en surround sound. Daar steekt het gewone analoge beeld op de tv pover bij af.

De opmars van de plasma-televisie speelt ook een rol, meent Jeroen Brouwers van Essent. ,,Op een schermpje van vijftig centimeter was het al gauw goed, maar op een wide screen zie je natuurlijk alles veel beter.'' Analoge tv heeft zijn beste tijd gehad. Door de steeds vollere ether begint met name de kwaliteit van de publieke zenders - Nederland 1, 2 en 3 - af te zakken.

De kabelmaatschappijen proberen het de klant makkelijk te maken. Met een kastje tussen de kabelaansluiting in de muur en de televisie wordt van analoog een digitaal beeld gemaakt - waarbij de exploitanten beloven dat zelfs de gewone televisie een beter beeld krijgt - om over een nieuwe maar niet te spreken.

Essent geeft 15 extra zenders door bij aanschaf van het kastje (tachtig euro). UPC is een offensief begonnen: binnen 24 maanden krijgen de 2,4 miljoen klanten de kans om een half jaar gratis zo'n kastje uit te proberen. Daarna kost een digitaal abonnement 2,16 per maand meer.

De aftrap wordt deze maand in Amsterdam, Rotterdam en Almere gegeven. Daarna zijn gebieden buiten de Randstad aan de beurt. Klanten kunnen ook zelf aankloppen en krijgen het kastje dan eerder.

Met het WK Voetbal voor de deur verwacht UPC er veel van. Ook Essent denkt dat de overstap naar digitaal nog maar net is begonnen. Brouwers van Essent: ,,We gaan er vanuit dat de helft van onze 1,7 miljoen klanten binnen drie jaar is overgestapt.''

Meer informatie digitale kabeltelevisie: UPC - Essent  - Casema - Caiway - Multikabel

Gepubliceerd: vrijdag 13 januari 2006

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Digitelevisie.nl vergelijken we gratis alle digitale tv pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.