Alle tv-aanbieders vergelijken en bestellen
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 20.00 uur
Vergelijk en kies de beste deal

Nederland massaal digitaal

door Jeanet Woldring

In 2010 was voor het eerst het merendeel van de vaste telefoon- en kabeltelevisie-aansluitingen digitaal. 50,8% van de vaste bellers belt via een digitale lijn en 55% van de huishoudens die via de kabel televisie kijken, heeft digitale televisie. Dat blijkt uit het jaarverslag van toezichthouder Opta.

Vaste telefonie 
Vaste telefonie verliest terrein aan mobiele telefonie en andere vormen van communicatie zoals internet en sms. Het totaal aantal vaste telefoonaansluitingen is bijna 2% gedaald. Het percentage digitale telefoonaansluitingen is gestegen naar 50,8%, terwijl het aantal traditionele telefoonaansluitingen is gedaald tot 49,2%. 

Nederlanders belden bijna 6% minder over een vaste lijn dan het jaar ervoor. In totaal werden er 11,2 miljard minuten verbeld via de vaste lijn. Deze daling wordt niet geheel gecompenseerd met een toename in het aantal mobiele belminuten: het totale belvolume is bijna 2% gedaald. Wat betreft marktaandelen is er een verschuiving waargenomen: Ziggo is gestegen.

Mobiel
In 2010 werd er net iets meer met een mobieltje gebeld, namelijk 11,3 miljard minuten. Dat betekent dat er per mobiele aansluiting gemiddeld 95 minuten per maand verbeld werd.Het aantal aansluitingen nam met bijna een miljoen af. 

Ondanks deze daling maakt het gebruik van mobiel internet een explosieve groei door. Het aantal losse mobiele breedbandaansluitingen, zoals via dongels, verdubbelde van 300.000 naar 600.000. Het totale dataverbruik is met 3,2 petabyte in het eerste halfjaar van 2010 verachtvoudigd ten opzichte van dezelfde periode in 2008. 

Volgens de toezichthouder blijft ook sms’en populair. In 2009 werden er ruim 9 miljard sms berichten verstuurd over het hele jaar. In 2010 stond de teller na een half jaar al op bijna 5,5 miljard sms-berichten. 

Televisie
Het aantal consumenten dat digitale televisie via de kabel afneemt, is in 2010 groter dan het aantal consumenten dat alleen analoge televisie via de kabel heeft. Naast kabeltelevisie, zijn er ook (digitale) alternatieven zoals IPTV via glasvezel of DSL, satelliet en Digitenne. Het percentage consumenten dat zo televisie kijkt, is gestegen van 24% medio 2009 naar 28% in september 2010. Digitale televisie groeit al enkele jaren met zo’n 10 procent per jaar. In september had 65% van de consumenten digitale televisie en nog maar een derde van alle consumenten alleen een analoog televisieabonnement. 

Bundels
Twee op de drie consumenten neemt een gebundeld pakket af, dit zijn vijf miljoen huishoudens. In 2010 is triple play, een bundel met televisie, internet en bellen, het meest populair met 2,2 miljoen abonnementen. Deze bundel wordt door bijna een derde van alle huishoudens afgenomen. Het aantal huishoudens met een bundel van breedband en vaste telefonie is gedaald. Zo’n 800.000 huishoudens kiezen voor een bundel met breedband en televisie en bijna 2,5% van de huishoudens maken gebruik van een bundel van televisie en vaste telefonie.

In juni maakt OPTA de maatregelen bekend die ervoor zorgen dat consumenten wat te kiezen hebben én houden op het gebied van bellen, internetten en televisie.

Gepubliceerd: woensdag 4 mei 2011
Geactualiseerd: vrijdag 31 januari 2020

Jeanet Woldring
Jeanet Woldring Algemeen directeur

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Digitelevisie.nl vergelijken we gratis alle digitale tv pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.