Alle tv-aanbieders vergelijken en bestellen
Ben Woldring
Vragen? De helpdesk is momenteel gesloten.
Wij zitten maandag vanaf 9.00 uur weer voor u klaar!
Vergelijk en kies de beste deal

Meer omzet, minder klanten voor Vodafone

door Jeanet Woldring

Vodafone heeft het afgelopen jaar meer omzet gehaald met minder klanten. Dat blijkt uit de resultaten over het vierde kwartaal van het afgelopen boekjaar tot 1 april. Met een lichte stijging van 0,2 procent behaalde de provider een omzet van 1,75 miljard euro. Wel verloor Vodafone klanten, voornamelijk prepaid. Het aantal sms’jes daalde, de hoeveelheid belminuten nam toe en dataverkeer steeg met bijna 80 procent. Inmiddels profiteren 1,3 miljoen klanten van landelijke 4G-dekking.

Verlies prepaidklanten

Het laatste kwartaal nam het aantal mobiele klanten af met 20 duizend wat inhoudt dat er momenteel 5,16 miljoen Vodafone-klanten zijn. Het aantal prepaidklanten is gekrompen met ruim 211 duizend, van 1.5 miljoen vorig jaar naar 1.3 miljoen dit jaar. Het aantal abonnees steeg daarentegen met ruim 104 duizend. Gemiddeld leveren prepaidklanten Vodafone 4,10 euro per maand aan omzet op, terwijl abonnees gemiddeld 33 euro per maand opleveren.

Dataverbruik

Het dataverbruik steeg met bijna 80 procent, al is de groei van data niet meer zo groot als voorheen. Uit de cijfers blijkt dat Vodafone-klanten bij elkaar ruim 21 duizend terabyte per maand gebruiken, wat neer komt op een kleine 400 MB per maand. Vodafone claimde vorig voorjaar landelijke dekking met haar 4G-netwerk. Vermoedelijk komen er daardoor minder klanten bij op dat 4G-netwerk. In ruim 110 gemeenten is inmiddels 4G+ dekking.

Meer belminuten, minder sms verkeer

Het aantal belminuten is gestegen, maar het aantal sms-berichten is afgenomen. In het eerste kwartaal van 2014 werden nog 2.5 miljard minuten verbruikt, in het eerste kwartaal van dit jaar waren dit al 2.8 miljard. De oorzaak van deze stijging is waarschijnlijk doordat klanten bij de abonnementen Red en Red Super onbeperkt kunnen bellen. In het eerste kwartaal van 2014 verstuurden Vodafone klanten gezamenlijk nog 460 miljoen sms-berichten. Dit is met bijna een kwart gedaald.

Sterke groei breedband en hollandsnieuwe

Andere belangrijke factoren van de omzetstijging zijn de verdubbeling van het aantal particuliere breedbandklanten en de groei van zowel de zakelijke markt als die van dochtermerk hollandsnieuwe. Op de zakelijke markt nam de omzet toe met 3,1 procent ten opzichte van vorig jaar, onder andere door een stijging in het aantal Machine-to-Machine-oplossingen (M2M). M2M verbindt machines en apparaten op afstand en biedt daardoor kansen voor kostenbesparingen voor bedrijven. Vodafone heeft een marktaandeel van 54 procent op dit gebied.

Gepubliceerd: dinsdag 19 mei 2015
Geactualiseerd: woensdag 27 mei 2020

Jeanet Woldring
Jeanet Woldring Algemeen directeur

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Digitelevisie.nl vergelijken we gratis alle digitale tv pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.