Alle tv-aanbieders vergelijken en bestellen
Ben Woldring
Vragen? De helpdesk is momenteel gesloten.
Wij zitten straks vanaf 9.00 uur weer voor u klaar!
Vergelijk en kies de beste deal

Goed 2010 voor KPN

door Jeanet Woldring

KPN had een goed 2010, ondanks een moeilijk economisch klimaat. De omzet bleef weliswaar achter bij de verwachtingen van drie jaar geleden, maar de winst is gestegen. Scheepbouwer kijkt tevreden terug en heeft er alle vertrouwen in dat KPN onder leiding van Eelco Blok zijn succesvolle ontwikkeling zal voortzetten. Dat blijkt uit het jaarverslag dat vandaag is gepubliceerd.

Samenvatting 2010
De omzet en overige opbrengsten van KPN daalden in 2010 met 0,8 procent. Deze omzetdaling komt voor rekening van de Nederlandse telecomactiviteiten, Getronics, een aantal verkochte onderdelen en verplichte tariefsverlagingen. De winstgevendheid  is in 2010 ondermeer verbeterd door groei van nieuwe diensten als mobiele data en televisie.

Doorbraak mobiele data 
Het jaar 2010 was het jaar van de definitieve doorbraak van mobiele data, aldus KPN. Het ruime aanbod van hoogwaardige smartphones en het grote aanbod mobiele ‘apps’ zorgt er voor dat het merendeel van de klanten dat een nieuw abonnement met toestel afsluit, er ook een datapakket bij neemt. Per mobiele klant komt nu gemiddeld ruim eenderde van de omzet uit data en sms.

Interactieve televisie gegroeid
Het jaar 2010 was ook een belangrijk jaar voor interactieve televisie. Door te investeren in een upgrade van het vaste netwerk kan interactieve televisie van KPN aan het overgrote deel van de Nederlandse huishoudens geleverd worden. Hierdoor zegt het bedrijf goed in staat te zijn om in te spelen op de toenemende vraag naar interactieve diensten als live pauzeren en ‘video on demand.’ Aan het eind van 2010 waren er 1,2 miljoen televisieklanten, een stijging van 22 procent ten opzichte van 2009. Over het afgelopen jaar heeft KPN het aandeel op de Nederlandse televisiemarkt met 3 procentpunten kunnen verhogen tot 15 procent. 

Breedbandmarkt licht gedaald
In de breedbandmarkt is KPN’s marktaandeel licht gedaald. Omzet en overige opbrengsten van het segment consumentenmarkt daalden in 2010 ten opzichte van 2009, met 3,8 procent. Naar eigen zeggen voornamelijk door verplichte tariefsverlagingen. In 2010 hebben de breedbandnetwerken van KPN belangrijke upgrades gekregen om aan de stijgende vraag naar capaciteit en snelheid te kunnen blijven voldoen. 

LTE en glasvezel
Ook is KPN volop bezig met de volgende generatie netwerken. Vanaf februari gaat KPN tests uitvoeren met LTE, de toekomstige standaard voor mobiele communicatie. Ook de uitrol van glasvezel in Nederland vordert. De Reggefiber joint-venture, bereikte aan het eind van 2010 658.000 huizen met glasvezel. Hiervan zijn 186.000 geactiveerd waarvan 41.000 huishoudens een glasvezelabonnement van KPN hebben. 

Gepubliceerd: woensdag 26 januari 2011
Geactualiseerd: woensdag 6 mei 2020

Jeanet Woldring
Jeanet Woldring Algemeen directeur

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Digitelevisie.nl vergelijken we gratis alle digitale tv pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.