Alle tv-aanbieders vergelijken en bestellen
Ben Woldring
Vragen? De helpdesk is momenteel gesloten.
Wij zitten maandag vanaf 9.00 uur weer voor u klaar!
Vergelijk en kies de beste deal

Consument wil digitale tv

door Jeanet Woldring

Bijna de helft van de Nederlanders overweegt binnen een half jaar over te stappen op digitale televisie. Dat blijkt uit recent onderzoek van ITm International in opdracht van mediabureau Stroom.

De interesse voor digitale televisie heeft niet alleen te maken met het programma aanbod. Zo overweegt een groot deel een eventuele overstap uit onvrede met de huidige kabelmaatschappij. Ook is er veel interesse om de huidige abonnementen voor internet, telefonie en televisie bij één aanbieder onder te brengen. Meest bekende aanbieders zijn volgens het onderzoek UPC, digitale televisie van KPN, Essent TV Home en Casema TVD. 

Het grootste struikelblok om nog geen abonnement te nemen op digitale televisie zijn de extra kosten voor ontvangst en of de kosten voor een decoder.

Hoewel digitale televisie volgens de onderzoekers voor bijna iedereen een bekend fenoneem is, blijkt er nog veel onduidelijkheid over de precieze eigenschappen. Zo denkt 25% van de consumenten onterecht dat voor de ontvangst van digitale televisie een nieuw tv toestel aangeschaft moet worden. Daarnaast stelt 20% van de consumenten nog te weinig te weten van de mogelijkheden van digitale televisie. Van alle extra's die digitale televisie kan bieden hechten de meesten het grootste belang aan de eventuele mogelijkheid om reclame te ontwijken. Daarnaast vindt men het belangrijk dat men een scherper beeld heeft, zelf kan bepalen wat men wanneer kijkt, men gemiste programma's alsnog kan bekijken en dat men overal kan kijken zonder afhankelijk te zijn van de kabel.

Opvallend is dat bijna de helft van de consumenten niet direct zit te wachten op een groter programma aanbod. Voor de interactieve mogelijkheden van digitale tv is veel minder animo.  Internetten op de tv, direct producten of diensten bestellen of zelf de camerastandpunten bepalen is voor een kleinere groep echt interessant. 

Het onderzoeksbureau concludeert dat  de kijker  wel degelijk geïnteresseerd is in de mogelijkheden van digitale televisie. Maar... het mag uiteindelijk bijna niets extra kosten én het moet de mogelijkheid bieden om reclame automatisch te mijden. 'Het doet denken aan de begintijd van internet waarbij 'gratis' het adagium was om marktaandeel op te bouwen', zo stellen de onderzoekers vast.

Gepubliceerd: maandag 7 februari 2005
Geactualiseerd: maandag 18 februari 2019

Jeanet Woldring
Jeanet Woldring Algemeen directeur

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Digitelevisie.nl vergelijken we gratis alle digitale tv pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.